Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Waarom levert de opvoeding van kinderen in onze huidige samenleving zoveel problemen op? Ettelijke reality tv-programma’s gaan over opvoedingsproblemen. Kijkcijfers wijzen uit dat ze erg populair zijn. Kijkt men uit leedvermaak? Of veeleer uit een soort opluchting dat het er in het eigen gezin nog niet zo kwaad aan toe gaat? In de scholen lijkt het niet veel anders. Er werd zelden zoveel geklaagd over het onderwijs als nu, zodat sommigen zich afvragen of de school nog wel voor haar taken bekwaam is.De oorzaak van deze malaise is fundamenteel. Het lijkt erop dat de moderne westerse mens in de dynamiek van de twintigste eeuw niet alleen het zicht is kwijtgeraakt op zijn eigen zingeving, maar in samenhang daarmee ook op een goede invulling van de opvoeding van en het onderwijs aan de jongere generatie. Dit boek geeft een visie op een aantal problemen en de achtergronden ervan in opvoeding en onderwijs. Daarna gaat het na in hoeverre de door de Verenigde Naties gelanceerde idee van een cultuur van vrede en geweldloosheid een antwoord kan zijn op de crisis van de westerse cultuur en wat daarvan de consequenties zijn voor opvoeding en onderwijs. (Bron: flaptekst)
Onderwijsvisie --- Opvoeding --- Onderwijs --- Gezin --- 478.1 --- 432 --- opvoeding --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Theorethische opvoedkunde --- 37 --- maatschappelijke vorming --- Educational sciences --- onderwijs --- pedagogiek --- Child rearing --- Moral and ethical aspects --- Family --- Handbooks, manuals, etc. --- Education --- Philosophy
Choose an application
Almaar meer regeringen voeren een besparingsbeleid. De inkomensongelijkheid stijgt. De werkloosheid ook. Miljoenen mensen leven ontheemd, in gevangenschap of zijn op de vlucht voor conflicten. Land- en waterreserves raken uitgeput…Is er een verband tussen al deze ontwikkelingen? Auteur Saskia Sassen meent van wel. Ze stelt dat we de huidige sociaaleconomische en ecologische ontwrichting niet meer kunnen vatten in termen van armoede en onrecht. Zelf gebruikt ze de term ‘uitstoting’ om de gelijkenis tussen al die ontwikkelingen te beschrijven.‘Alle huidige vormen van kennis en technologie worden al te vaak op zo’n manier ingezet, dat ze elementaire wreedheden veroorzaken’, aldus Saskia Sassen. Ze verwijst daarmee naar de complexiteit van financiële systemen. Naar de technische expertise die exploitatie van het milieu veroorzaakt, zoals bijvoorbeeld in de mijnbouw. Naar de juridische deskundigheid van rijke landen, die daardoor terrein winnen ten koste van arme landen. Die rijke landen hebben zich ontwikkeld tot machtige actoren in een cluster van kennis en belangen. Zij ondernemen acties, waarvan de gevolgen veel verder reiken dan wat één individu, een bedrijf of een regering kan teweegbrengen.Alsof het nog niet genoeg was: de enorme complexiteit van de wereldeconomie maakt het haast onmogelijk om te zeggen wie verantwoordelijk is voor de uitwassen ervan.In een nuchtere analyse actualiseert Saskia Sassen ons begrip van de wereldeconomie in de 21e eeuw. In Uitstoting laat ze een systeem zien, met verwoestende gevolgen, zelfs voor wie zich onkwetsbaar waant. Ze legt daarbij verrassende verbanden om de logica van die uitstoting te verklaren.
Social problems --- wereldeconomie --- International economic relations --- armoede --- Economic sociology --- globalisering --- Economie ; globalisering --- Economics --- Sociological aspects --- Economic development --- Social aspects --- Moral and ethical aspects --- Capitalism --- Equality --- Economic aspects --- economie --- Economische crisis --- 460.1 Markteconomie, Kapitalisme --- 330.191.6 --- 327 --- wereldeconomie - internationale economie --- Internationalisering --- Internationale economie --- Economie --- Welvaart --- Politiek --- Samenleving --- Economie, internationaal --- Economische politiek --- Globalisering --- Markteconomie --- Maatschappij --- Film --- Aardrijkskunde --- 340 --- ongelijkheid --- politieke economie --- économie
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|